15 Dec 2012

escalator - router (the forced passage)



Today's Blog will tend to a different monologue about my photography. Instead of exposing techniques and creative process I will expose vision and reasons for the 'escalator' project. I have done that somewhat in a previous blog - escalator (23minutes) ; this time the whole thought process is concerned. Everyone has already seen this type of wide angle compositions of escalators and their tunnel shafts in architectural photography from photographers around the world. That includes me of course. But I like to get in a little closer and capture the escalator itself and the space it occupies very near it, or literally the space on it, like in this shot. I do this in order to contemplate the massive amount of lingering emotions, thoughts and other human feelings left behind by massive amounts of commuters throughout the escalators' history. I see these installations as a funnel for souls that reflect on their realized or broken dreams as they are lead by the escalator from the wide open city into the uncertain underground and vice versa. That's why I photograph them empty or with very little people on them to accentuate the sense of their impregnated space and the apprehension one can feel as to what the world up-there or down-there has in store for them today. Showing them in series certainly contributes in illustrating their essence of the forced passage ; a physical,  psychological and often unconscious forced passage. Not seeing their destination and/or their source as in this very shot also amplifies the existential anxiety of the forced passage.

Le Blogue d'aujourd'hui constitue un monologue différent qu'à l'habitude à propos de ma photographie. Au lieu d'exposer sur mes techniques et mon processus créateur j'expose ma vision et les raisons derrière le projet 'escalator'. J'ai touché quelque peu le sujet dans un blogue précédent - escalator (23minutes) ; cette fois toute ma pensée est exposée. Tous avez déjà vue ce type de composition en grand angle d’escaladeurs et leur tunnels dans des œuvres de photographie architecturale, notamment les miennes peut-être. Mais j'aime m'approcher d'un peu plus près par rapport aux autres photographes et capter l’escaladeur lui-même et l'espace qu'il occupe tout près de lui, voir encore plus l'espace sur lui, comme dans cet image. Je fais ça afin de contempler la masse incalculable d'émotions, de pensées et d'autres sentiments humains laissés sur place par les masses de gens à travers l'histoire de l’escaladeur. Je vois ces installations comme des entonnoirs d'âmes qui songent à propos de leur rêves réalisés ou brisés alors qu'ils sont menés par l’escaladeur de la ville grande vers le sous-terrain incertain ou vice et versa. C'est pour ça que je les photographie souvent vide ou avec très peu d'usagers pour accentuer le sens de leur empreinte humaine invisible. Les montrer en série contribue certainement à illustrer leur essence du passage forcé ; un passage forcé physique, psychologique et souvent inconscient. Ne pas voir leur destination et/ou leur point d'origine amplifie l'anxiété existentielle qu'une personne pourrait éprouver devant le passage forcé.

No comments:

Post a Comment